Puno ime ove galaksije je Velika galaksija u Andromedi (a Andromeda je sazvežđe). To je nama najbliža velika galaksija (postoje bliže, ali mele, patuljaste galaksije, kakve su Veliki i Mali Magelanov oblak).

M31 MGagic
M 31. Snimio Miloš Gagić u okviru projekta VobaNISTA

Kada se zna o čemu govorimo, u razgovoru se ova galaksija najčešće zove samo Andromeda. Ili M31 što je njena oznaka iz Kataloga maglina i zvezdanih jata Šarla Mesijea.

M31 može da se vidi i golim okom, samo tada je ona sitna, magličasta pega.

Za oko 4 milijarde godina Andromeda i naš Mlečni put će se sudariti. U tom sudaru obe galaksije će proći jedna kroz drugu, razići se i onda ponovo sudariti itd. sve se dok nakon dugog vremena ne spoje u jednu džinovsku galaksiju.

M31 ima više pratilaca: 14 patuljastih galaksija koje privlači i drži na okupu svojom gravitacijom. Od tih najpoznatije su galaksije M32 i M110.

Prečnik Andromedine galaksije procenjuje se na 220,000 svetlosnih godina. Mlečni put: 100 do 180 hiljada svetlosnih godina.

Iako je najveća u Lokalnom jatu galaksija, izgleda da ona nije i najmasivnija. U tom jatu galaksija druga po veličini je naš Mlečni put. Ali iako M31 ima znatno više zvezda (možda i čitav bilion, naspram oko 300 milijardi koliko ima naša galaksija), ona ima manju masu od Mlečnog puta. To dolazi otuda što, kako se čini, Mlečni put sadrži mnogi više tamne materije od M31.

M31 je po svojoj strukturi slična našem Mlečnom putu. Pošto Mlečni put ne možemo da vidimo spolja onda astronomi posmatraju M31 kako bi ponešto zaključili i o našoj galaksiji.

M31 ima bilion zvezda (1012)

M31 juri ka našoj galaksiji brzinom od oko 110 kilometara u sekundi (ili nešto brže po drugim izvorima).

Od nas je udaljena oko 2,5 miliona svetlosnih godina

Jezgro M31 je krcato zvezdama, koje pored njih sadrži i supermasivnu crnu rupu.

Spiralni kraci M31 su malo deformisani pod uticajem obližnjih satelitskih galaksija, M32 i M110.

A kad smo već kod spirala M31 ih ima dve

Ima brat, bratu 450 globularnih jata koja obleću oko Andromede.

Inače, verovatno već znate da je Andromeda najdalji objekat koji možete videti golim okom.

Ova galaksija je doprinela znatnom unapređenju znanja o svemiru. Pre oko 80 godina Edvin Habl, veliki osmatrač XX veka,  uspeo je da izmeri rastojanje do M31. Iznos koji je dobio bio je veoma grub, ali ipak dovoljno dobar da zaključi kako se M31 nalazi izvan Mlečnog puta što je bio dokaz da je svemir mnogo veći nego što se do tada verovalo.