Procene udaljenosti, mase i broja zvezda galaksije M31, poznate i pod imenom Velika galaksija u Andromedi, stalno se obnavljaju i ispravljaju. Kako piše magazin Astronamy nedavno australijski tim naučnika osporio jednu činjenicu o M31 koja je decenijama važila za tačnu, a tiče se njene mase.

Andromeda
Velika galaksija u Andromedi (M31). Fotografija: Miloš Gagić

M31 i naš Mlečni put predstavljaju najmasivnije galaksije u Lokalnom jatu galaksija, koju čine 50-tak galaksija, uglavnom patuljastih, okupljenih pod međusobnim gravitacionim dejstvom. Gravitacioni centar Lokalnog jata se nalazi negde između M31 i naše galaksije. E sad, sve do nedavno astronomi su procenjivali da je M31 bar tri puta masivnija od naše galaksije što su australijski astronomi sada demantovali. Po njihovim proračunima masa M31 je bila precenjena tako da obe galaksije imaju manje-više iste mase.

Do ovog zaključka tim je došao računanjem brzine oslobađanja iz gravitacionog zagrljaja M31. Naime, da bi ste napustili neko nebesko telo morate da savladate njegovu gravitaciju tako što se brzo udaljavate od njega. Raketa mora da dostigne određenju brzinu da bi napustila Zemlju (11,186 kilometara u sekundi). Od tela veće mase od mase Zemlje (npr. od Jupitera) morate brže leteti (brzina oslobađanja za Jupiter je 59,5 km/s) da biste se oslobodili njegove gravitacije. Da biste napustili našu galaksiju treba da se krećete najmanje 550 kilometara u sekundi.

Posmatrajući orbite brzih zvezda M31 tim naučnika je izveo zaključak o masi te galaksije i utvrdio da je ona manja nego što se ranije pretpostavljalo. Međutim to ne znači da M31 ima manje zvezda! Tim je došao do zaključka da se radi samo o manjoj količini tamne materije.

Naravno, ako se potvrdi, ovaj podatak će uticati na razumevanje čitave lokalne grupe galaksija.

M31 se nalazi u sazvežđu Andromeda i naš je blizak sused. Udaljena je 2,5 miliona svetlosnih fgodina. Po strukturi je slična Mlećnom putu. Spiralna je, a ima, kako se procenjuje skoro trilion (1012) zvezda. Mlaćeni put ima između 200 i 400 milijardi zvezda.

drago
+2 #5 drago 19-02-2018 10:37
Da naleteli ste na problem. Tom problem sam posvetio 2 strane moje prve knjige.
10ᶺ12 je prvi broj koji pravi problem...
Prethodni velike, 10ᶺ9, Ameri zovi Billion a mi, Francuzi, Nemci itd. milijarda.
10ᶺ12 Ameri zovu Trillion, a mi billion.
10ᶺ15 Ameri zovu Quadrillion, a mi bilijarda.
10ᶺ18 Ameri zovu Quinttillion, a mi trilion... itd.
Zamršeno jer nemamo lektore koji znaju ovo što pričamo
Taj sistem koji smo mi 'usvojili', zvanično se zove Modifikovani Chuquetov system, ali kao I sve, niko ne zna ko ga je usvojio, kada, na osnovu kog dokumenta, I najvažnije, šta ako ga se neko ne pridržava...
0 #4 Aleksandar Zorkić 17-02-2018 11:14
Citat Trovach:
I meni je bilo cudno sto je bilion preskocen, pa naveden trilion. OK, ono u vezi tamne materije deluje logicno, i moze biti objasnjenje za manju masu galaksije.

Postoji problem kod prevođenja brojeva jer neki veliki u Americi imaju drukčije značenje nego u Evropi. Zbog toga sam sada ubacio i numeričku oznaku broja trilion (10 na 12 st).
Trovach
0 #3 Trovach 17-02-2018 09:34
0 #2 Aleksandar Zorkić 16-02-2018 20:43
U članku se kaže: "... sve do nedavno astronomi su procenjivali da je M31 bar tri puta masivnija od naše galaksije što su australijski astronomi sada demantovali. Po njihovim proračunima masa M31 je bila precenjena tako da obe galaksije imaju manje-više iste mase.".

Dakle po masi, a ne po broju zvezda ove galaksije su skoro iste.
Gorica Filipović
+1 #1 Gorica Filipović 16-02-2018 20:36
Nešto ovde nije u redu. Prvo se kaže da su galaksije približno iste a onda da Mlečni put ima do 400.000.000.000 zvezda a da M31 ima 1.000.000.000.0 00.000.000 zvezda (trilion) što je daleko od približno istog broja. ???