jato HSTOvu fotogrfiju načinio je Svemirski teleskop Habl. Ona zauzima tek 10 ili 15 centimetara vašeg ekrana (zavisno od rezolucije) ali na njoj se nalazi nezamislivo ogroman prostor u kome lebdi jato masivnih galaksija WHL J24.3324-8.477. Bela tufna u sredini ne pripada tom dalekom prostoru, to je zvezda Mlečnog puta koja se isprečila pogledu Hablovog teleskopa te pozira u prednjem planu. Jato je od nas udaljeno 7,1 milijardi svetlosnih godina.

Kao što zvezde čine galaksiju, tako galaktička jata predstavljaju gradivne bokove od kojih je sagrađen univerzum – ako ne računamo njegovu zjapeću i nezamislivo mnogo veću prazninu. Ali astronomi tek u novije doba izučavaju galaktička jata jer njihovog postojanja nisu ni bili sasvim svesni ranije. Jata nije lako uočiti, tj. utvrditi njihovu međusobnu gravitacionu povezanost. Potrebno je puno rada, vremena i umešnosti da bi se skupili podaci o svakom članu jata kako bi se utvrdila njihova međusobna povezanost i na osnovu svega toga uočile karakteristike celog jata.

Uglavnom, astronomi jata dela na četiri osnovna tipa: na pravilna i nepravilna jate, te na bogata i siromašna.

Pravilna jata su džinovski sistemi čak i za pojam univerzuma. Većina njihovih članova su pak eliptične ili nepravilne galaksije. Sastoje se od više hiljada članova koji svi zajedno zauzimaju manje – više sferni oblik. Obično sadrže vrlo velike galaksije u svom centralnom delu i spiralne galaksije na svojim obodima. Sem toga bogate su vrelim gasom. Tipičan primer ovakvog jata jeste jato Coma.

ComaCluster
Coma Cluster sadrži preko 1000 identifikovanih galaksija.
By NASA / JPL-Caltech / L. Jenkins (GSFC) - http://www.spitzer.caltech.edu/images/1803-ssc2007-10a1-Dwarf-Galaxies-in-the-Coma-Cluster, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2182745

Nepravilna jata galaksija imaju različite oblike, a i različitu gustinu. Mogu biti sastavljena od malih grupa, labavo povezanih galaksija, mada su neki članovi opet ogromni i prostrani. Po pravilu nepravilna jata ne sadrže toliko galaksija koliko pravilna.

Naša galaksije ja član nepravilnog jata, poznatog pod imenom Lokalna grupa ili Lokalno jato galaksija. Lokalno jato sadrži oko 30 članova. U njemu se, pored našeg Mlečnog puta, nalaze i  ogromna Velika galaksija u Andromedi, zatim pratioci naše galaksije Veliki i Mali Magelanov Oblak, kao i brojne patuljaste galaksije. Prostire se na jedan mega parsek.

Inače, galaktička jata se okupljaju u još veće strukture, u galaktička superjata. Ako su jata nezamislivo prostrana, superjata su besmisleno velika. Drukčije se ne može objasniti.

Galaktička jata su za astronome važna zbog proučavanja tamne materije koja u ponekim područjima jata postoji u natprosečnim količinama.

Izvor, za dalje čitanje: Galaxy Clusters