12.5.2023.

NGC 4038  i NGC 4039 (Antennae Galaxies)

Antennae Galaxies reloaded

Galaksije Antene.
Jedna od najpoznatijih fotografija nekog objekta dubokog neba. Naravno, snimljena je pomoću ST "Habl"

antene

Ovo je jedna od najintrigantnijih formi koje se mogu videti na nebu, vrhunsko, umetničko delo prirode. Nalazi se u sazvežđu Corvus (Gavran). Prvi koji ju je zapazio bio je Vilijam Heršel, 1785. godine.

U stvarnosti ova fotografija predstavlja sudar dve galaksije. Vidimo, u vremenu zaleđene, trenutke kada gigantski oblaci gasa i prašine u svom komešanju izazivaju ubrzano i burno formiranje rojeva novih zvezda.

Na slici, gore je galaksija NGC 4038, a dole NGC 4039. U blizini se nalazi još nekoliko drugih galaksija, zapravo čitavo galaktičko jato.

Na fotografijama koje zahvataju šire vidno polje jasno se zapažaju dugi kraci sačinjeni od zvezda, gasa i prašine kako struje daleko u međuzvezdani prostor iz ove dve galaksije. Podsećaju na antene nekih insekata pa je otuda čitava ova forma i dobila ime: Antene. Ispod, desno, fotografija sa "antenama" (iz Vikipedie)

NGC40384039 large

Vremenom će se dve galaksije sasvim spojiti u jednu gigantsku. To je, uostalom, sudbina i mnogih drugih galaksija pa i naše koja je na putu da se sudari sa Velikom Andromedinom galaksijom.

Novija istraživanja pokazuju da su nam Antene mnogo bliže nego što se to ranije računalo. Umesto 65 one su udaljene 45 miliona svetlosnih godina. A to znači da ih mi sada vidimo onako kako su izgledale u vreme kada je priroda na pozornici života pružila šansu sisarima i kada se, među drugim živim stvorovima na Zemlji pojavio daleki predak današnjeg slona.

Pre 1,2 milijardi godina Antene su bile zasebne galaksije. NGC 4038 je bila prečkasta spiralna, a NGC 4039 samo spiralna i veća od prve. Pre 900 miliona godina obe galaksije su uhvaćene u gravitacionu zamku i počele da hrle jedna prema drugoj. Pre 600 miliona godina dogodio se sudar. Ali sudari galaksija nisu toliko dramatični koliko bi se možda očekivalo. Galaksije su pre svega ogroman prazan prostor sa međusobno veoma udaljenim zvezdama. Zato u sudaru galaksije zapravo samo prolaze jedna kroz drugu uglavnom bez ikakvih fizičkih kontakata. Ali, gravitacija čini svoje te obe galaksije gube prvobitnu formu. Baš pod tim uticajem iz ovih galaksija izbačeni su dugi mlazovi zvezda i prašine i tako su nastale njihove antene.

U sledećih 400 miliona godina jezgra ovih galaksija će se sasvim spojiti te će tako formirati jedno, zajedničko.

U Antenama su zapažene velike količine neona, magnezijuma i slicijuma. Ovi elementi su neophodni za nastanak života na planetama. U Antenama je do sada otkriveno pet eksplozija supernovih zvezda.