Čitalac Miki poslao je komentar povodom teksta Da li je ova fotografija realna? 

Ovaj komentar objavljujemo na zasebnoj stranici zbog njegovog većeg obima, a i zbog detaljne analize zasnovane na nekim argumentima. Ali prvo da podsetimo: Ljubomir Pvković je poslao dve fotografije aviona koji proleće ispred Meseca. Valjanost tih fotografija osporio je Zoran Veljović u svom tekstu Da li je ova fotografija realna? 

 KOMENTAR: Ima grešaka u analizi Z. Veljovića.

propelri

Kao prvo, ovo nije avion sa klipnim motorom, nego turboelisni. I kod klipnog motora, broj obrtaja samog motora nije i broj obrtaja propelera, jer iz motora prvo ide u reduktor. Kod klipnih, redukcija je vrlo mala, ali postoji. Kod turboelisnog motora, broj obrtaja turbine je ogroman, tipično 10-20000rpm. Ali propeler se okreće znatno sporije zbog velike redukcije. Dalje, na konkretnoj fotografiji, nije potrebno da propeler napravi pun krug da bi prividno došao u isti položaj. Obzirom da je u pitanju 6-to kraki propeler, dovoljno je da se okrene za pun broj 1/6 kruga da bi prividno bio u istom položaju. 

Takođe, ne znamo da li je avon u fazi sletanja (minimalni gas, minimalni broj obrtaja), krstarenja (tipično 80% maksimalnog broja obrtaja), ili poletanja (100% broj obrtaja). Dalje, sama veličina aviona, meni deluju isti. Na slici analize sa crvenim i žutim linijama, ne vidimo tačno gde je kraj desnog krila (crvene linije), i žuta linija na levom krilu, deluje da je krilo ipak malo duže. Što se tiče dve fotografije u kratkom vremenskom roku, zavisi koliki je fps same kamere. Da li je snimano u hakovanom video modu, ili u fotografskom modu?

translatorno

Savremene kamere imaju vrlo veliku fps i nije problem brzo snimiti dve ovakve fotografije. Dalje, otkud informacija da je avion udaljen 10km? To bih pitao i autora fotografije, pošto je on to izneo kao podatak korišćen u proračunu veličine aviona. A ne mora biti tačan. Što se tiče translatornog kretanja, avion se ne kreće uvek tačno po liniji svoje uzdužne ose. Napadni ugao kretanja aviona (koliko je nagnut u odnosu na osu kretanja) zavisi od brzine leta i opterećenja.

izduvi

Što se tiče izduva, vidi se on i na drugoj fotografiji. Samo je avion više odmakao te je uticaj izduva na rubu meseca manji. Ne kažem da je fotografija autentična, ne kažem da je fake, kažem samo da podaci nisu dovoljni za pouzdanu analizu. Neki su nepouzdani, neki netačni, a neki nepoznati.

Miki

 


Komentari   

Igor S
0 #5 Igor S 14-08-2017 22:24
O KRETANJU AVIONA
"Što se tiče translatornog kretanja, avion se ne kreće uvek tačno po liniji svoje uzdužne ose. Napadni ugao kretanja aviona (koliko je nagnut u odnosu na osu kretanja) zavisi od brzine leta i opterećenja"
NIJE RECENO O KOJOJ RAVNI SE GOVORI.

Ako je rec o VERTIKALNOJ RAVNI moze da se prihvati kao delimicno tacno.

Ako je rec o HORIZONTALNOJ RAVNI onda zvisi od brzine bocnog vetra ili njegovoj komponeti po horizontali.

Ako bude trebalo objasnicu detaljnije
Prijavi administratoru
Igor S
0 #4 Igor S 14-08-2017 22:17
Mnogo vaznije od ovoga sto je receno u prethona dvakomtara jest da je propusteno da se uoci nelogicnost (spomenuto da je broj snimaka u sekudi kod novih kamera velik -saglasan da je to tako ali se postavlja pitanje) KAKO TO DA SE REZIM RADA MOTORA U DELICU SENKUDE PROMENI TOLIKO DA SE NA DRUGOJ SLICI SKORO NE VIDE IZDUVNI GASOVI
Prijavi administratoru
Igor S
0 #3 Igor S 14-08-2017 22:14
O LETENJU - Ova recenica mislim da uopste ne stoji: "Takođe, ne znamo da li je avon u fazi sletanja (minimalni gas, minimalni broj obrtaja), krstarenja (tipično 80% maksimalnog broja obrtaja), ili poletanja (100% broj obrtaja)"
Turbinski tj malzni deo pogona ima svoje zakone ponasanja. Turbine imaju "veliku inerciju", NAIME SPORO UBRZAVAJU, pa se u sletanju NIKAD NE LETI SA MINIMALNIM BROJEM OBRTAJA. Moze se osetiti na svakom malaznom avionu i u sletanje se ide sa cca 65% snage (znaci i broja obrtaja). Minimalni broj obtaja postoji SAMO na zemlji a u vazduhu se iz razloga ekonomicnosti manipulise brzinom aviona, brojem obrtaja i korakom elise. prevazilazi opseg komentara mogu da se vratim ponovo na izreceno ako bude trebalo.

Max broj brtaja u turbinama a (mozda i kod klipnih aviona) ne postoji kao jedna velicina (spomenuto u kao 100% u poletanju). Ne znam za turbo elisne, al evo kako pise za mlazne (broj obrtaj turbine je proporcionalan):
Maximum Takeoff thrust (MTO)
this is the maximum thrust deliver for 5 minutes
Maximum Climb thrust (MCL)
Maximum Cruise thrust (MCR)
Flight Idle i tako dalje
https://en.wikibooks.org/wiki/Jet_Propulsion/Engine_ratings


U avijaciji i vazduhoplovsvu se operisa i sa tzv 5-to minutnom snagom. ili cak i karace. To znaci da ce se i broj obrtaja povecati iznad max broja obrtaja (max - Znaci trajni broj obrtaja koji je dozvoljen - a da se ne osteti motor) u fazi poletanja AKO JE POTREBNO, zbog reljefa, napunjenosti aviona, vetra, kasnjenja i sl. Ali ovo govori da ce se sutra kad je payload mali poletati sa 60% snage, umesto sa 110% snage motora. Ovim "razigravanjem" sam hteo da ukazem da je teko proceniti kojom se brzinom okrecu propeleri
Prijavi administratoru
Igor S
0 #2 Igor S 14-08-2017 22:13
Dopuna:
O MOTORIMA - Nije sporno da su turbo-elini motori, broj obrtaja turbine nije interesanan, a max broj obrtaja elise je 1020-1300rpm, zavisno od tipa (PW100/150 Series).
https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_Canada_PW100

Ne staje u jedan komentar nastvak sledi
Prijavi administratoru
Vladimir Kerleta2
-1 #1 Vladimir Kerleta2 12-08-2017 11:04
Odlicni argumenti. Kad bi autor fotografije dao tacan sat snimanja i lokaciju snimanja, znali bi visinu meseca, i mogli bi da izracunama polozaj, ugao i visinu aviona. Izbocina ispod krila q 400 podseca na otvoreni stajni trap, ali to nije, nego se radi o posebnim zakrilcima/stab ilizatoru na konstrukciji.
Prijavi administratoru

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži