astronautGašenje programa “Spejs šatl” odrazio se na promene sastava odreda astronauta američke (NASA), japanske (JAXA) i kanadske (CSA) kosmičke agencije. Nekoliko meseci posle zadnje misije šatla, šest veterana ovog kosmičkog programa je odlučilo da napusti karijeru astronauta.

Prvo su astronauti Robert Sačer (jedan let, astronaut od 2004.), Čarls Hobou (3, 1996.) i Mark Keli (4, 1996.) napustili NASA-u. Dr Sačer nastavlja karijeru kao hirurg-onkolog u Hjustonu, dok Hobou prelazi u privatni biznis.

Robert_Satcher_sm Charles-Hobaugh Charles-kelly
Robert Sačer Čarls Hobou Mark Keli

Ubrzo posle njih, karijeru astronauta su završili i Gregori Džonson, Majkl Masimino i Stiven Robinson, koji međutim nastavljaju rad u NASA-i. Oni prelaze na menadžerske pozicije u Glenovom istraživačkom centru u Ohaju i Kosmičkom centru “Lindon Džonson” u Hjustonu.

Gregory_Carl_Johnson Michael_Massimino Stephen_Robinson_NASA_STS114
Gregori Džonson Majkl Masimino Stiven Robinson

Posle ovih promena, odred NASA-e se sastoji od 58 astronauta, dok se 46 bivših astronauta nalazi na različitim menadžerskim pozicijama u NASA-i.

Promene i u Odredu astronauta japanske kosmičke agencije JAXA.

Prvo je Odred napustila Naoko Jamacaki. Ona je postala astronaut agencije NASDA (preimonovana u JAXA) februara 1999. i obavila je aprila 2010. svoj jedini kosmički let i to na spejs šatlu “Diskaveri” (misija STS-131).

Istovremeno, posle dvogodišnje opšte obuke u Džonsonovom kosmičkom centru u Hjustonu, u Odred astronauta JAXA uvrštena su tri nova člana, Kimija Jui, Takuja Onisi i Norisige Kanai koji su odabrani za kandidate 2009.

Naoko_Yamazaki Takuya_onishi Norishige-Kanai_
Naoko Jamacaki Takuja Onisi Norisige Kanai

Sa njima, Odred JAXA broji osam astronuata. Pored njih, tu su i Tiaki Mukai (koja ima jednu od najdužih karijera astronauta, od 1985.), Koiti Vakata (1992.), Soiti Noguti (1996.), Satoši Furukava (1999.) i Akihiko Hoside (1999.)

Chiaki-Mukai NASA-wakata Soichi-noguchi
Tiaki Mukai Koiti Vakata Soiti Noguti
Furukawa_ Akihiko-Hoshide
Satoši Furukava Akihiko Hoside

Za razliku od NASA-e i JAXA, Odred astronauta kanadske kosmičke agencije CSA nije umanjen, već je popunjen sa dvojicom kandidata koji samo što su završili osnovnu obuku u Hjustonu, skupa sa američkim astronautima 20-te grupe i tri gore navedena japanska astronauta. To su Džeremi Hansen i David Sen-Žak. Pored njih dvojice koji će morati da čekaju nekliko godina na svoj prvi let u kosmos, u Odred astronauta CSA nalaze se i veterani sa spejs šatla i MKS-a Robert Tirsk (koji je astronaut čak od 1983.), Kristofer Hedfild (1992.) i Žuli Pajet (1992.).

Jeremy-Hansen David-Saint-Jacques Robert-Tirsk