Kao na filmu, rakete polijetale, slijetale, svijet može dalje, budućnost je stigla…

FH lansiranje

Tko god jučer (06. februara 2018.) od 21:45 nije pratio lansiranje divovske Falcon Heavy rakete sa Floride putem interneta ili tv propustio je događaj ekvivalentan onome kada je Gagarin poletio u svemir, ili kada su Colins, Oldrin i Armstrong poletjeli k Mjesecu ili ako baš hoćete događanju sa većim implikacijama po ljudski rod od navedenih!

Gotovo milijun i pol kilograma poletjelo je sa lansirne rampe 39A sa Cape Canaverala na Floridi na svoj prvi, testni, uspješno obavljeni let. Sedamdeset metara visoka raketa, dvadeset sedam snažnih Merlin raketnih motora sposobno je u svemir ponijeti više od 60.000 kg korisnog tereta. Dvije od tri rakete prvog stupnja inkorporirane da rade kao jedno tijelo nakon nekoliko minuta odvojene su i uspješno, poput crteža u SF romanima nekadašnje Stripoteke sletjele jedna do druge na za to predviđenim mjestima nedaleko lansiranja.

FH pogled na Teslu i Starmana

Treći, centralni raketni blok prvog stupnja odvojen je po planu nešto kasnije te se vraćao s ciljem mekog slijetanja na morsku platformu. Taj dio misije nije uspio, zbog pogreške raketnog motora raketa je prebrzo propadala i slupala se u vode Atlantskog oceana. U ovom slučaju to je tek usputna pogreška koja će biti ispravljena u narednim letovima. Drugi stupanj rakete odnio je u parking orbitu oko Zemlje Tesla supercar a kamere sa njega i oko njega pokazale su nadrealni prizor. SpaceX je na vozačevo sjedalo postavio lutku astronauta kojeg su nazvali Starman (Zvjezdani čovjek).

Danas (07. februara 2018.) rano ujutro po našem vremenu posljednji raketni blok uputio je koristan teret, Tesla supercar sa lutkom astronauta koji u udobno sjedi na vozačevom sjedištu kabrioleta u desnoj ruci držeći volan a lijevom nonšalantno položenom na dovratniku vrata, ka putanji koja će ga stotinama milijuna godina vozikati od Zemlje, prema Marsu i dalje ka asteroidnom pojasu pa natrag i tako u nedogled. Pogled na računalni ekran automobila otkrio je natpis „Dont panic“ a na radiju je svirala “Life on Mars“ (David Bowie). Nestvarno, potpuno nestvarno ali zaista se dogodilo! Od danas svijet postaje drugačije mjesto a naše stremljenje k dalekom svemiru odjedanput postaje realno.

Prisjetimo se kako je NASA prije sedam godina otkazala sličan program iz razloga što su smatrali kako bi im za to trebalo najmanje dvanaest godina razvoja i dvadeset i dvije milijarde USD. SpaceX je to uspio napraviti za pet godina i pola milijarde USD. Nećemo vam na tapetu ponuditi linkove na animacije, poglede sa kamera na lansiranje i slijetanje raketa kao ni one smještene na raketi i Tesla automobilu. Bilo da ste opčinjeni svemirskim letovima ili vas baš briga za to, nakon ovog lansiranja svijet se promijenio i budućnost koja dolazi nakon ovoga utjecati će na cijelo čovječanstvo, htjeli mi to ili ne.

Ne treba zaboraviti na kraju ove uspješne priče, koja je mogla završiti i velikom eksplozijom još na samom startu-što bi isto bilo normalno za testni let, spomenuti kako se u Novom svemirskom dobu nalazi još nekoliko velikih i malih igrača koji nas, svatko na svojem terenu, vode ka A.C.Clarkeovoj Odiseji u svemiru XXI stoljeća. Eh da, kad pogledate video materijale pogledajte neskriveni entuzijazam, osmjeh i dječju zaigranost SpaceX-ove ekipe. To je ono što se dobije kada ljudi imaju priliku da rade ono što znaju, žele i mogu a k tome su još i adekvatno plaćeni. Nemojte gledati naše političare neko vrijeme, jer prije će Čovječanstvo na Mars nego što će oni (o)smisliti život dostojan čovjeka na Balkanu. Požurite pogledati video sa Tesla kabrioleta i Starmana, baterije će trajati samo još danas..

FH slijetanje na LZ1 i LZ2 2

Još slika o ovom događaju

Milanx
0 #8 Milanx 13-02-2018 01:08
Auto u kosmosu asocira na smisao dostupnost ljudima putovanje u kosmos svojim ličnim "vozilom"-Buduć nost...
0 #7 Miki 11-02-2018 18:01
Jovane, gubitke je prijavila kompanija Tesla, a ne SpaceX. Napolju se vrlo retko događa da se gubici jedne kompanije, pokrivaju profitom druge, makar bio isti gazda.

A Tesla je u problemima, jer je cena nafte i dalje na rekordno niskim nivoima. Kada je Musk kretao sa Tesla programom (i navukao investitore u priču), projektivan je značajan porast cena nafte.
0 #6 Danijel Reponj 11-02-2018 16:48
Nije potrebno opteretiti raketu do maksimuma. Zašto? Pa zato što je to bio prvi i jedini njezin let. Potpuno je svejedno nalazi li se u njoj ikakav teret ili je letjela prazna. Cilj takvih testnih lansiranja je da se vidi funkcioniraju li svi sistemi kako se od njih i očekuje. Tom prilikom raketa je nakrcana svom silom senzora koji mjere sve parametre koji se mogu izmjeriti kako bi se došlo do saznanja što i kako radi.

Tesla je bio samo bonus povrh svega, odličan marketinški potez koji je uljepšao svima ovaj povijesni let. I sam Musk je rekao da postoje velike šanse da raketa eksplodira pri ovom probnom letu. No, sve je proteklo u najboljem redu što pokazuje da su SpaceX-ovi inženjeri odlično odradili cijeli posao oko njezine konstrukcije i pripreme za let.

Što se tiče gubitaka u poslovanju, to je normalno. Takvi poslovi nisu visokoprofitabi lni u kratkom roku, pogotovo za mladu tvrtku kao što je SpaceX koja je sav kapital ulagala u razvoj novih tehnologija koje će u budućnosti donositi profit. Prije nje niti jedna raketa nije vraćala natrag u upotrebu svoje dijelove (bustere). Space Shuttle je tu iznimka.

Osim toga, i NASA je pripomogla značajnim sredstvima SpaceX kako bi što prije krenuli u operativnu upotrebu svojih raketa, i tako rasteretili tromi državni aparat svemirskih istraživanja i omogućili da privatne kompanije na sebe preuzmu "tehničke letove" i ujedno potaknu razvoj novih tehnologija u privatnom sektoru.

A tu je i Orbitalov Cygnus koji isto tako prima dotacije od strane NASA-e, odnosno Američke vlade. Dakle, riječ je o unaprijed poznatim (i uračunatim) kretanjem kapitala u američkoj privatnoj svemirskoj industriji.
Jovan
0 #5 Jovan 10-02-2018 23:18
Jel "Tesla supercar" bio jedini teret? Ako Da onda, kako se testira raketa koja moze "ponijeti više od 60.000 kg korisnog tereta" sa taretom "Tesla supercar" koi je ~1.000 kg ?
Staticka i dinamicka opterecenja nisu ni priblizna!
P.S.
Pre nekoliko dana Elon je prijavio zagube od $675M u (samo) Q4 2017
drago
0 #4 drago 10-02-2018 10:35
Ljubomire možda ne znaš ali u leto 2000. godina pojavili su se iz 'Pizze Hut' u Bajkonuru I dali Rusima milionče da stave ogromnu reklamu na 'Proton'. To je bio šok za sve
Ljubomir
+2 #3 Ljubomir 09-02-2018 05:22
-
- Ako sad pocnu i reklame u svemiru za cipele, kreme za suncanje, kafu i ostalu robu siroke potrosnje, onda 'ajmo braco svi u raketase da se obogatimo...
Ljubomir
+2 #2 Ljubomir 09-02-2018 01:51
-
- Skupe te reklame za automobile...
BojanB
0 #1 BojanB 07-02-2018 12:08
Od svega me se najviše dojmio snimak simultanog sletanja bustera. Nestvarno dobro izgleda.

akl18 baner