U razmaku od oko dva i po časa, 23. decembra 2017. sa tri kosmodroma u Japanu, SAD i Kini obavljena su tri kosmička lansiranja. Večeras startuje rusko-ukrajinska raketa "Zenit", što simbolično nagovešatava otopoljavanje odnosa dve države u sferi kosmičkih lansiranja. A u januaru 2018, očekuje nas spekatularno lansiranje elektromobila "Tesla" na Maskovoj sper-raketi "Falkon hejvi"!

Prvo o tri lansiranja obavljena u jednom danu.

Između japanskog i američkog lansiranja protekle su samo 72 sekunde, što je najkraći interval između dva uspešna lansiranja ikada zabeležen u istoriji astronautike. Prvo je u 01:26:22 UTC sa kosmodroma Tanegašima (Tanegashima) lansirana raketa-nosač (RN) H-2A japanske kosmičke agncija JAXA. Korisni teret predstavljaju meteorološki satelit GCOM-C i eksperimentalni kosmički aparat SLATS. Oba aparata su projektovali stručnjaci JAXA.

l1

Japanska RN H-2A poleće sa kosmodroma Tanegašima sa dva satelita

Satelit GCOM-C ima masu od 1950kg i namenjen je registrovanju čestica prašine u atmosferi i gornjim slojevima oblaka. Pored toga, satelit će meriti biosferski stepen apsorbovanja ugljenika radi objašnjenja koliko ovaj proces utiče na količinu ovog gasa u atmosferi.

Eksperimentalni kosmički aparat SLATS ima masu od 400kg i treba da posluži u analizi stabilnosti rada satelita lansiranih na niskim orbitama i otpor gornjih slojeva atmosfere. Niske orbite se tipično nalaze na visinama između 200 i 300km.

Samo 72 sekunde posle japanskog lansiranja, sa kosmodroma vojne-vazduhoplovne baze "Vandenberg" u Kaliforniji, stručnjaci kompanije SpaceX uspešno su lansirali RN "Falkon-9" (Falcon) sa deset telekomunikacionih satelita tipa "Iridijum" (Iridium).

l2

Spektakularni dimni trag RN "Falkon-9" snimljen na noćnom kalifornijskom nebu odmah se pojavio na javnim mrežama. Bilo je i onih koji su ovaj snimak povezali sa - vanzemaljcima

Ovi sateliti su izrađeni u francuskoj kompaniji Thales Alenia Space po kontraktu sa američkom kompanijom Iridium Corporation. Masa svakog od satelita iznosi 860kg.

Prvi stepen RN "Falkon-9" je ranije već bio korišćen, ali za vreme ovog lansiranja nije bio planiran njegov ponovni povratak.

Poslednje, treće lansiranje koje je obavljeno tog 23. decembra je započelo u 04:14 UTC sa kosmodroma Điu Kuan (Jiuquan). Raketa-nosač CZ-2D je na planiranu orbitu postavila satelit LKW-2 za daljinsko sondiranje površine Zemlje. Zapadni izvori navode da slično satelitu LKW-1 koji je lansiran 3. decembra, LKW-2 je u stvari vojni kosmički aparat.

l3

Start kineske RN CZ-2D

Bilo je to 88. lansiranje obavljeno ove godine, od 93 planiranih. Dva dana kasnije, Kina je obavila još jedno lansiranje kada je RN CZ-2C postavila na orbitu tri eksperimentalna satelita "Jao gan-30" (Yaogan), a večeras oko ponoći, 26. decembra, Rusija je pomoću RN "Zenit-3F" i potisnog bloka "Fregata" sa Bajkonura na orbitu lansirati prvi angolski geostacionarni satelit AngoSat-1 (mase 1550kg). Ovo lansiranje ima specifičan značaj ne samo zbog toga što je to prvo lansiranje posle duge blokade u odnosima Rusije i Ukrajine, nego i u svetlu projekata ruske kompanije S7 vezanih za "Morski start" nagoveštaj konačnog početka saradnje dve države u sferi komercijalnih kosmičkih lansiranja.

raketa rampa
Vesnik otapanja kosmičkog leda između Rusije i Ukrajine - podizanje RN "Zenit-3F" sa angolskim satelitom na lansirnu rampu kosmodroma Bajkonur

Pre isteka 2017. Kina će najverovatnije obaviti još dva, a Japan još jedno lansiranje.

A u januaru 2018. očekuje nas nekoliko spektakularnih lansiranje kompanije Ilona Maska. Biće ih četiri, a među njima je prvi start super-teške RN "Falkon hejvi" (Falcon Heavy) nosivosti gotovo 64 tona zauzima posebno mesto. Konačno je poznat i korisni teret ovog kosmičkog kolosa. Mask je najavljivao nešto "šašavo", ali ovoliko šašavo, priznajem nisam očekivao. Naime, u prvom lansiranju rakertni kolos "Falkon hejvi" će u duboki kosmos poslati - Maskov elektromobil Tesla Roadster. Tako će, istina na veoma neobičan i za njega već tipično nepredvidljiv način, Mask ovekovečiti našeg velikana i u jednom od svojih najznačajnijih kosmičkih projekata.

l4

Sa kapacitetom od gotovo 64 tona za nisku orbitu, "Falkon hejvi" će biti najjača kosmička RN na svetu

l5

"Tesla roadster" - prvi "putnik" nosača "Falkon hejvi"

Takođe, Mask planira da 30. januara - u jednom danu obavi istovremeno dva lansiranja RN "Falkon-9"! Jedno sa "Vandeberga" u Kaliforniji, a drugo sa Kejp Kanaverala, na Floridi. Januar 2018. će očigledno biti mesec kada će SpaceX demonstrirati celom svetu da je postao vodeći igrač na pozornici kosmičkih lansiranja.