U razmaku od oko dva i po časa, 23. decembra 2017. sa tri kosmodroma u Japanu, SAD i Kini obavljena su tri kosmička lansiranja. Večeras startuje rusko-ukrajinska raketa "Zenit", što simbolično nagovešatava otopoljavanje odnosa dve države u sferi kosmičkih lansiranja. A u januaru 2018, očekuje nas spekatularno lansiranje elektromobila "Tesla" na Maskovoj sper-raketi "Falkon hejvi"!

Prvo o tri lansiranja obavljena u jednom danu.

Između japanskog i američkog lansiranja protekle su samo 72 sekunde, što je najkraći interval između dva uspešna lansiranja ikada zabeležen u istoriji astronautike. Prvo je u 01:26:22 UTC sa kosmodroma Tanegašima (Tanegashima) lansirana raketa-nosač (RN) H-2A japanske kosmičke agncija JAXA. Korisni teret predstavljaju meteorološki satelit GCOM-C i eksperimentalni kosmički aparat SLATS. Oba aparata su projektovali stručnjaci JAXA.

l1

Japanska RN H-2A poleće sa kosmodroma Tanegašima sa dva satelita

Satelit GCOM-C ima masu od 1950kg i namenjen je registrovanju čestica prašine u atmosferi i gornjim slojevima oblaka. Pored toga, satelit će meriti biosferski stepen apsorbovanja ugljenika radi objašnjenja koliko ovaj proces utiče na količinu ovog gasa u atmosferi.

Eksperimentalni kosmički aparat SLATS ima masu od 400kg i treba da posluži u analizi stabilnosti rada satelita lansiranih na niskim orbitama i otpor gornjih slojeva atmosfere. Niske orbite se tipično nalaze na visinama između 200 i 300km.

Samo 72 sekunde posle japanskog lansiranja, sa kosmodroma vojne-vazduhoplovne baze "Vandenberg" u Kaliforniji, stručnjaci kompanije SpaceX uspešno su lansirali RN "Falkon-9" (Falcon) sa deset telekomunikacionih satelita tipa "Iridijum" (Iridium).

l2

Spektakularni dimni trag RN "Falkon-9" snimljen na noćnom kalifornijskom nebu odmah se pojavio na javnim mrežama. Bilo je i onih koji su ovaj snimak povezali sa - vanzemaljcima

Ovi sateliti su izrađeni u francuskoj kompaniji Thales Alenia Space po kontraktu sa američkom kompanijom Iridium Corporation. Masa svakog od satelita iznosi 860kg.

Prvi stepen RN "Falkon-9" je ranije već bio korišćen, ali za vreme ovog lansiranja nije bio planiran njegov ponovni povratak.

Poslednje, treće lansiranje koje je obavljeno tog 23. decembra je započelo u 04:14 UTC sa kosmodroma Điu Kuan (Jiuquan). Raketa-nosač CZ-2D je na planiranu orbitu postavila satelit LKW-2 za daljinsko sondiranje površine Zemlje. Zapadni izvori navode da slično satelitu LKW-1 koji je lansiran 3. decembra, LKW-2 je u stvari vojni kosmički aparat.

l3

Start kineske RN CZ-2D

Bilo je to 88. lansiranje obavljeno ove godine, od 93 planiranih. Dva dana kasnije, Kina je obavila još jedno lansiranje kada je RN CZ-2C postavila na orbitu tri eksperimentalna satelita "Jao gan-30" (Yaogan), a večeras oko ponoći, 26. decembra, Rusija je pomoću RN "Zenit-3F" i potisnog bloka "Fregata" sa Bajkonura na orbitu lansirati prvi angolski geostacionarni satelit AngoSat-1 (mase 1550kg). Ovo lansiranje ima specifičan značaj ne samo zbog toga što je to prvo lansiranje posle duge blokade u odnosima Rusije i Ukrajine, nego i u svetlu projekata ruske kompanije S7 vezanih za "Morski start" nagoveštaj konačnog početka saradnje dve države u sferi komercijalnih kosmičkih lansiranja.

raketa rampa
Vesnik otapanja kosmičkog leda između Rusije i Ukrajine - podizanje RN "Zenit-3F" sa angolskim satelitom na lansirnu rampu kosmodroma Bajkonur

Pre isteka 2017. Kina će najverovatnije obaviti još dva, a Japan još jedno lansiranje.

A u januaru 2018. očekuje nas nekoliko spektakularnih lansiranje kompanije Ilona Maska. Biće ih četiri, a među njima je prvi start super-teške RN "Falkon hejvi" (Falcon Heavy) nosivosti gotovo 64 tona zauzima posebno mesto. Konačno je poznat i korisni teret ovog kosmičkog kolosa. Mask je najavljivao nešto "šašavo", ali ovoliko šašavo, priznajem nisam očekivao. Naime, u prvom lansiranju rakertni kolos "Falkon hejvi" će u duboki kosmos poslati - Maskov elektromobil Tesla Roadster. Tako će, istina na veoma neobičan i za njega već tipično nepredvidljiv način, Mask ovekovečiti našeg velikana i u jednom od svojih najznačajnijih kosmičkih projekata.

l4

Sa kapacitetom od gotovo 64 tona za nisku orbitu, "Falkon hejvi" će biti najjača kosmička RN na svetu

l5

"Tesla roadster" - prvi "putnik" nosača "Falkon hejvi"

Takođe, Mask planira da 30. januara - u jednom danu obavi istovremeno dva lansiranja RN "Falkon-9"! Jedno sa "Vandeberga" u Kaliforniji, a drugo sa Kejp Kanaverala, na Floridi. Januar 2018. će očigledno biti mesec kada će SpaceX demonstrirati celom svetu da je postao vodeći igrač na pozornici kosmičkih lansiranja.

0 #5 Danijel Reponj 30-12-2017 08:54
Ljudi moji, a da prestanete petljati politiku u ovakve teme? Razglabati o tome je potpuno kontraproduktiv no, kao i o tome postoji li bog ili ne. Politika je kurva, po onoj narodnoj poslovici. Ameri i Rusi su u politici neprijatelji pa ipak uspješno surađuju u astronautici (npr. projekt ISS). Ovdje je riječ o astronautici, znači nauci i tehnologiji. Pustimo politiku. Da se funkcioniranje svijeta svede na obične ljude, život bi nam svima bio jednostavniji jer bi se puno lakše i brže dogovorili o mnogim pitanjima koja nas muče. Nauka je dobar primjer kako se to može ostvariti, samo kad joj to politika dopusti. A dopustit će joj samo onda kad od nje ima koristi. Čim se pojavi netko od koga će imati više koristi, okrenut će joj leđa. Narod je bio pravu. Kurva! :P
drago
0 #4 drago 30-12-2017 00:13
Krle ako misliš da dve zemlje mogu da sarađuju u kosmičkoj sferi a da iza toga ne postoji politički dogovor - I to debeli - onda ti ne razumeš mnogo toga.

Uzgred, genitive moga imena glasi Draga a reč dragoa ne postoji u slovenskim jezicima
Krle
0 #3 Krle 27-12-2017 18:48
U članku se jasno kaže: "simbolično nagovešatava otopoljavanje odnosa dve države u sferi kosmičkih lansiranja". Prema tome komentar dragoa je promašen.

Sem toga, i Rusi svašta rade pa je bolje da se držimo dalje od naivnih komentara
Accu
0 #2 Accu 27-12-2017 15:07
Rusko-Ukrajinsk a kosmička saradnja se neslavno završila, satelit "Angosat-1" vredan 280 miliona usd je posle gubitka telemetrije, postao bezvredan kosmički odpad.
drago
0 #1 drago 26-12-2017 16:42
Žao mi je što ne napišeš svoje mišljenje o pomenutoj urajinsko - ruskoj inicijativi.
Ne znam kakvo je to otopljavanje kada su SAD poslale kontingent snajperskih pušaka a Kanada otvoreno nudi vojnu pomoć iako je to protivno međunarodnim zakonima.