Teleskopdžije se često premišljaju oko toga da li je zimi teleskop bolje čuvati napolju ili ga ipak treba ostaviti što dalje od nemilosrdnog mraza.

teleskop-zimi

Da biste izbegli nerviranja oko ove teme “Astronomija” će vam pomoći sa nekoliko saveta i pravila čuvanja optike.

Teleskop možete čuvati i u hladnoj ali i u toploj prostoriji. U oba slučaja, prostorije moraju biti suve jer će gvozdeni delovi vremenom korodirati. Iako se to retko dešava, bolje sprečiti nego lečiti.

Ukoliko ste odlučili da teleskop bude u toploj prostoriji (npr. u nekoj sobi), držite ga što dalje od grejnih tela (grejalice, radijatori, peći...). To će sigurno napraviti više problema pri naglom iznošenju teleskopa na nisku zimsku temperaturu iz tople sobe. Razlike u spoljašnjoj i sobnoj temperaturi mogu biti i preko 30C. Ogledala i sočiva ne treba testirati tolikim temperaturnim šokovima prvenstveno zbog opasnosti od pucanja i naprsnuća optike.

Čuvanje optike od prašine i prljavštine

Što je ta temperaturna razlika veća, biće i više vremena potrebno za aklimatizaciju teleskopa, tj. dovođenje temperature teleskopa i okolne sredine u ravnotežu. Kada je ta ravnoteža poremećena onda je slika u okularu često mutna, turbulentna, nejasna i iritirajuća. Opet, nemojte se začuditi ako naiđete na nejasnu sliku u okularu čak i onda kada ste sigurni da je teleskop aklimatizovan jer vam možda sam kvalitet atmosferskih uslova nije naklonjen (turbulencije, velika apsolutna vlažnost vazduha...). Jednostavan trik izbegavanja dosadne aklimatizacije je da opremu iznesete napolje sat ili dva pre planiranog osmatranja. To je dovoljno vremena da skoro sve vrste teleskopa postignu temperaturnu ravnotežu.

Obratite pažnju na električne delove teleskopa kao što su fini motori za praćenje. Ti motori su jako male snage i najbolje rade kada imaju najmanje opterećenja (logično). Na prevojima RA i Decl osovina se obično nalazi mast koja se na jakom minusu nestandardno stvrdne stvarajući jak otpor slabim motorima. Najčešće “crkavaju” motori za RA koji su stalno uključeni.

Ukoliko ste teleskop odlučili da držite napolju ili u nekoj prostoriji koju ne grejete (šupa, garaža, zatvorena terasa...) nemate razloga za brigu. Teleskop se neće smrznuti ako prezimi hladnu zimu na “minusu”. Čak ga možete držati i na otvorenoj terasi pod uslovom da ima dobru zaštitu od snega, kiše i vetra. Vaše muke i gubljenje vremena oko aklimatizacije opreme će tada biti svedene na minimum. Najbolja opcija za kvalitetno osmatranje je dobro useveren teleskop postavljen na otvorenom prostoru tokom cele godine uz, naravno, jake mere zaštite od vremenskih i fizičkih neprilika.

Author: Milan Gucić