Kliknite na ilustraciju
Geografski položaj budućeg najvećeg radioteleskopa na svijetu FAST
Shematski prikaz strukture i rada FAST-a
Računalni model radioteleskopa FAST u reljefnoj depresiji

Kineski mediji objavili su kako se na području Dawodang u jugoistočnoj provinciji Guizhou započelo s velikim zemljanim radovima kako bi se prirodna udolina između nekoliko brda proširila i prilagodila za inkorporiranje budućeg najvećeg radioteleskopa na svijetu - FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope).

Već 45 godina najveći radioteleskop na svijetu nalazi se u Puerto Rico. Poznat pod nazivom Arecibo, s svojih 305 metara promjera antene sudjelovao je u krucijalnim astronomskim istraživanjima a na njemu su se snimali i mnogobrojni filmovi, od 007 do znanstvene fantastike. No u narednih će nekoliko godina svoj pol stoljeća dugi primat morati propustiti gigantu iz Kine s promjerom od čak 500 metara!

Sama struktura radioteleskopa FAST izgraditi će se u prirodnoj depresiji koju će veliki inžinjerski radovi prilagoditi za udomljavanje radio antene ali i cijelog niza pratećih zgrada i znanstvenih instalacija. Područje Dawodang odabrano je iz dva razloga, reljefnon pogodnosti i relativno rijetkoj naseljenosti zbog koje je ono izloženo veoma malim radio-smetnjama koje znatno utječu na "kvalitetu" radio signala iz svemira.

Modularne konstrukcije i gradnje korak po korak, FAST će biti dovršen 2014. godine, uz trošak od sto milijuna USD. S svojih 4.600 pojedninačnih panela koji tvore 500-metarsku antenu zadva i pol puta premašiti će veličinu Areciba!

Sama antena radioteleskopa sastavljena od pojedinačnih panela biti će tek dijelom pokretna, a prijem signala i pokrivanje velikog vidnog polja osigurati će se riješenjem sličnim na radioteleskopu Arecibo – pomicanjem prijemnika gore dole i u stranu prema potrebi. Na taj način Kineski radioteleskop moći će se usmjeriti na sve objekte 40° uokolo zenita s velikom preciznošću. Kombinirajući računalno upravljane panele antene i prijemnik signala njegove će se mogućnosti usmjeravanja tijekom vremena još povećati, no s nešto smanjenom kvalitetom prijema signala.

Kada bude operativan FAST će se nalaziti pod upravom Kineske nacionalne astronomske opservatorije, koja čini dio Kineske akademije znanosti. Prvenstvena namjena ovog radioteleskopa je istraživanje pulsara, kvazara, udaljenih galaksija i drugih objekata u svemiru koji zrače na frekvencijama od 70MHz pa sve do 3GHz.

Iako se danas u svijetu radioastronomije koriste sustavi računalno umreženih malih prijemnika (antena) koji na principu interferometrije rade kao jedan veliki radioteleskop, Kinezi su se ipak odlučili prigrabiti titulu najvećeg pojedinačnog radioteleskopa na svijetu. Tehnološki u svakom pogledu rastuća nacija projektom FAST na velika vrata ulazi u svijet radioastronomije.

Ko' jajek - EURO 50 teleskop