Komentar povodom članka Kosmički sistem MAKS:

KSC 2010 5799 medium

Nisam sklon da verujem da je sve što ne valja posledica nekih zavera i lobija. Ako su horizontalno lansiranje, dvostepeni/trostepeni avion toliko superiorni, zašto SpaceX ili Blue Origin ne idu na tu varijantu? Oni su bar krenuli od nule, neopterećeni dotadašnjim nasleđem.

Ja nešto sumnjam da te matematike oko lakoće/cene/jednostavnosti možda nisu tehnički održive. Ne razumem potpuno ideju lansiranja sa relativno običnog aviona, što Mria jeste (sem veličine). Takav avion leti u najboljem slučaju na 10-12km, i brzinom do 900km/h. Falcon 9 visinu od 12km dostigne za malo više od minuta, i tada se kreće brzinom od preko 1300km/h. Tada je vremenski gledano, tek na pola prvog stepena. Kada sagori prvi stepen, nalazi se već na 75km visine, i kreće se 6500km/h. Dakle, avion može raketi dati tek manji deo potrebne brzine i visine.

Primer je Virgin letelica, koja dostiže samo veliku visinu, ali ne može ni da se približi brzini potrebnoj za ostanak u orbiti. Ona je namenjena samo za turistički show flight. Daleko je od pravog lansera.

hypersonic planeU slučaju hipersoničnih aviona, tu bismo već mogli da pričamo o upotrebljivoj visini i brzini početne letelice, ali činjenica je da još niko nije napravio upotrebljivu i veliku hipersoničnu letelicu. Čak ni neka vojska.

Dakle, ja bih rekao, da dok se leti na hemiju, ili dok se ne usavrše scramjet motori, nema ništa od ovakvih kombinacija. Kada se sve stavi na papir, preveliki je deo letelice koji bi na kraju ipak morao da se ponaša kao klasična raketa. :(

MIKI

 


Dodaj komentar